Time seçti: 2024'ün en çarpıcı 10 fotoğrafı

TIME, 2024'ün ruhunu ve fotoğrafçılığın gücünü yansıtan yılın en çarpıcı 10 fotoğrafını seçti. Her bir kare, unutulmaz anların ve güçlü hikayelerin izlerini taşıyor.

Time seçti: 2024'ün en çarpıcı 10 fotoğrafı

DERLEYEN: ZELİHA NAZLI

TIME'ın fotoğraf departmanı, yılın en iyi 10 fotoğrafını seçti. Fotoğrafları seçerken izledikleri yolu da anlattılar.

"2024'ün özünü tam olarak yakalamak ve fotoğrafçılığın gücüne saygı göstermek için, birden fazla kategori ve önem biçimini göz önünde bulundurmamız gerekiyordu. Aşağıdaki on fotoğraf, bu yıl bizi en çok hissettiren ve en çok soru sorduran görüntüleri tarttığımız birçok sohbetin sonucudur. Bunlar her zaman geri döndüğümüz görüntülerdir."

İşte akıllarda kalan o fotoğraflar ve hikayeleri:

Lav, 8 Şubat'ta İzlanda'nın Grindavik kentindeki ana yolu geçerek Mavi Lagün'e giden yola akıyorMarco Di Marco—AP

'Doğanın iki güçlü kuvveti'

Sekiz asırlık sessizlikten sonra, güneybatı İzlanda'daki bir yanardağ Aralık 2023'te tekrar püskürmeye başladı. Bu yılın Şubat ayında gerçekleşen üçüncü son püskürmesinin ardından, fotoğrafçı Marco Di Marco, lavın Grindavik'e giden ana yolu geçip popüler Mavi Lagün kaplıcasının bulunduğu bölgeye doğru yöneldiği bu görüntüyü yakaladı. Di Marco, bu fotoğrafı drone ile çektiğinde Mavi Lagün otoparkında güvenli bir mesafeyi koruyordu. Yakında daha güvenli bir yere geçmek zorunda kalabileceğini bilmesine rağmen, yine de en etkili görüntüyü yaratmaya çalıştı. "Lav akışı cephesinin daha yakından görünümünü elde etmek istedim, durumu tanımlayabilecek tüm unsurları çerçevelemeye çalıştım: erimiş lav, yol, yanan asfalt ve karla kaplı arazi," diyor.

Sağlık  çalışanları, 23 Ocak'ta Ukrayna'nın Kharkiv kentinde Rus füze saldırısının konutlara ağır hasar vermesinin ardından bir yaralıyı tedavi ediyor. Sofiia Gatilova—Reuters

'Yıkım, acı ve dayanışma'

23 Ocak sabahı, Rus birlikleri Ukrayna'nın Harkov kentindeki yerleşim alanlarına bir saldırı başlattı. Fotoğrafçı Sofiia Gatilova ilk patlama olduğunda oradaydı. "Burada alarmdan önce patlamalar duyuyoruz çünkü Rus füzelerinin şehre ulaşması yaklaşık 30 saniye sürüyor," diyor. "Bu yüzden ilk patlamayla kendimi toparlamaya başladım." Gatilova'nın daha önce birçok kez gördüğü bir sahneydi bu: Yangınları söndüren itfaiyeciler, yaralılar, ilk yardım sağlayan gönüllüler, yıkılan evlerine bakan bina sakinleri ve birbirlerini arayan akrabalar.

Gatilova, böyle bir görüntüyü fotoğraflarken aklından geçenleri şöyle anlatıyor: "Uzun zamandır çalışırken hiçbir şey hissetmedim. Beynim, olan bitenin korkunç olduğunu anlıyor, ancak duygularınızın sizi ele geçirmesine izin veremezsiniz, çünkü bu durumda çalışmanız imkansız hale gelir."

30 Eylül'de İsrail mühimmatları Güney Lübnan'ı vururken, İsrail kara birlikleri sınırı geçerek Hizbullah milislerinin mevzilerine saldırdı. 7 Ekim'deki Hamas saldırısının Gazze Şeridi'nde yıkıcı bir savaşı ateşlemesinden neredeyse bir yıl sonra, İsrail ve Hizbullah arasındaki günlük çatışmaların ardından İsrail bu kez İran destekli güce odaklandı ve savaşın daha da genişleyeceği yönündeki endişeleri artırdı. Leo Correa—AP

'Tarihi belgelemeye devam edin'

Bu görüntü çekilmeden günler önce, Orta Doğu merkezli AP fotoğrafçısı Leo Correa, Lübnan'da bir İsrail saldırısının başladığına dair söylentiler duymaya başladı. Ardından, 30 Eylül'de İsrail, ülkenin Lübnan sınırına isabet eden büyük bir top atışları dizisi başlattı. Correa, "en azından neler olduğunu görmek için" Golan Tepeleri'ne gittiğini söylüyor. "Belki de İsrail'in sınıra yakın Lübnan köylerine yaptığı bombardımanı görmek mümkün olabilirdi." Çok uzaklardan bile patlamaların parıltılarını ve topçu seslerini görebiliyordu. Kendisine daha uzun bir zum lens takan Correa, 30 saniyelik bir pozlama kullanarak bu görüntüyü oluşturdu. Correa, "Bu, mesafenin önemli olmadığı anlardan biriydi; tarihi belgelemeye devam etmenin yollarını bulmamız gerekiyor," diyor.

Kuzey Gazze’den, İsrail hava saldırısında bacaklarını kaybeden 12 yaşındaki Filistinli Tuqa Ossama İbrahim, 19 Mart'ta Abu Dabi'deki Emirates İnsani Kenti'nde Ramazan ayı boyunca diğer çocukların oyunlarını izlerken tekerlekli sandalyesinde oturuyor. Amr Alfiky—Reuters

"Bazı sorular bazen cevapsız kalır"

Bu yılın Mart ayında, Ramazan Bayramı civarında, Reuters fotoğrafçısı Amr Alfiky, Abu Dabi'deki Emirates İnsani Yardım Şehri'ne erişim sağladı. Kriz ve çatışma bölgelerinden tahliye edilen insanları kabul eden bu şehir, İsrail-Hamas Savaşı sırasında Gazze'den yerinden edilen birçok kişiye ev sahipliği yapıyor. Alfiky, "BAE'de [İnsani şehre taşınmadan önce] tedavi gören Filistinli hastaların bazı tanıdık yüzlerini gördük," diyor. "Bizi tanıdılar ve küçük yeni dünyalarına kabul ettiler."

“Bu fotoğraf, o gün çektiğim ilk karelerden biriydi,” diyor. “Hala kendimi oraya ve etrafımdaki insanlara alıştırmaya çalışırken Tuqa ve diğer iki çocuğun bana doğru geldiğini gördüm.” Yerinde durarak, bu görüntünün oluşmasını beklerken çocukların oynamasına izin verdi. “O sahnedeki karşıtlık beni hayrete düşürdü: Tuqa'nın kaybettikleri, İsrail-Hamas Savaşı'nda bacaklarını kaybetmeseydi neler yapabileceği ve bunun etrafındaki çocuklarla paten ve bisikletle olan ilişkisini nasıl şekillendirdiği,” diye hatırlıyor. Fotoğrafı çektikten sonra Tuqa gülümseyerek yanına yaklaştı. “O görevden öğrendiğim ve her zaman aklımda kalacak şeylerden biri, foto muhabirleri olarak en güçlü işlerimizin bazen en basit işler olabileceğidir.”

Bir süre sonra, Alfiky ve bir Reuters meslektaşı, Emirates İnsani Yardım Şehriyle ilgili bir takip haberi yapmak için iletişime geçti. O görüşme sırasında, önceki ziyaretlerinde fotoğraflarını çektikleri bazı Filistinli çocukların vefat ettiğini öğrendiler. "Şimdi bu fotoğraf yeniden ortaya çıktığına göre, bunu yazarken o gün tanıştığım ve muhtemelen ölmüş olabilecek kaç çocuk daha olduğunu kendime soruyorum," diyor. "Genellikle çalıştığım ortamlara merakla ve görsel olarak cevaplarını bulmaya çalışabileceğim sorularla giriyorum. Ancak bazı sorular bazen cevapsız kalıyor."

Çin'den gelen göçmenler, 6 Mart'ta sağanak yağışta ABD-Meksika sınırını geçtikten sonra Kaliforniya'nın Campo kentinde ısınıyor. Pandemiden bu yana güney sınırından gelen Çinli sığınmacıların sayısı arttı. John Moore—Getty Images

'İnatçı olmayı öğrendim'

Mart ayında, fotoğrafçı John Moore, Getty Images ile Pasifik'ten Meksika Körfezi'ne kadar ABD-Meksika sınırının tamamı boyunca görevdeydi. Moore, "Bir insani yardım görevlisinden bir ipucu aldıktan sonra, bir gece göçmen grubunun Güney Kaliforniya sınırını yeni geçtiği ücra bir yere gittim," diye açıklıyor. "Bağışlanmış ponçolar giyen bir grup Çinli göçmen, ABD Sınır Devriyesi ajanlarının gelip sığınma işlemlerini başlatmasını beklerken saatlerce soğuk yağmurda toplandılar. Yorgun olsalar da, insanlar sonunda bu kadar uzun bir yolculuktan döndükten sonra genel olarak rahatlamış görünüyorlardı."

Sadece loş kamp ateşlerinden gelen ışıkla Moore, herhangi bir görüntüyü yakalayabilmek için yüksek ISO ayarlarına ve yavaş deklanşör hızlarına güvenmek zorundaydı. Moore, "Bu fotoğraftaki formlar, ressamsı ışık ve anne ile çocuk arasındaki beden dili de dahil olmak üzere zamansız bir görüntü oluşturdu," diyor.

Eski Başkan Donald Trump, 13 Temmuz'da Butler, Pensilvanya'da Cumhuriyetçi başkan adayı için düzenlenen miting sırasında uğradığı suikast girişiminin ardından ABD Gizli Servisi ajanları tarafından korunuyor. Anna Moneymaker—Getty Images

Eski Başkan Donald Trump’a suikast girişimi sırasında çekilen etkileyici kare

13 Temmuz’da, eski ABD Başkanı Donald Trump’ın  Pensilvanya’daki mitingini izlemekle görevlendirilen fotoğrafçı Anna Moneymaker, yeni açıları denemek için sahne etrafında hareket ediyordu. Ancak planları Gizli Servis ajanlarının müdahalesiyle kesildi. "Podyumun önüne dönmemi istediler ve o sırada havai fişek gibi bir ses duyuldu," diyor Moneymaker. Bir suikastçı, yüksek bir noktadan sahneye birden fazla ateş açmıştı; mermilerden biri Trump’ın kulağını sıyırdı. "Önce bunun miting için yapılan bir gösteri olduğunu sandım, ama kalabalığın dehşet dolu tepkisini ve ajanların hızla sahneye fırladığını görünce gerçeği anladım," diyor ve ekliyor: "Daha sonra sahnenin yan tarafına doğru sürünerek ilerledim ve o zaman ajanların bacaklarının arasından yüzünü gördüm.

Moneymaker, ilk şoku atlattıktan sonra profesyonel reflekslerini devreye soktu: "Trump’ın hayatta olup olmadığını anlamak ve yaşananları kanıtlamak için bu kareyi çektim." O gün birçok güçlü görüntü çekildi, ancak Moneymaker anın özünü yakalamayı başardı. Çalışmaları, Trump vurulduktan sonraki anlarda neler yaşandığına dair tam bir resim görmemizi sağlıyor. 

Brezilyalı sörfçü Gabriel Medina, 29 Temmuz’da Fransız Polinezyası’ndaki Tahiti adasında düzenlenen Paris 2024 Olimpiyat Oyunları’ndaki erkekler sörf yarışmasında, havada asılı kalmış gibi görünen bir pozisyonda yer aldı. Bu müthiş performansı ile Olimpiyat tarihindeki en yüksek tek dalga skorunu elde etti ve bronz madalya kazandı. Fotoğraf: Jerome Brouillet—AFP/Getty Images

"Bulutlarda yürümek..."

Fotoğrafçı Jerome Brouillet, Brezilyalı sörfçü Gabriel Medina'nın bu görüntüsünü çekerken, bu fotoğrafın ne kadar viral hale geleceğini tam olarak anlamamıştı. Brouillet, "Başta, bu fotoğrafın haber makaleleri için harika bir fotoğraf olacağını düşündüm çünkü tipik bir sörf fotoğrafı değildi," diyor. "Gabriel'in jesti, bağlı olduğu ip ile sörf tahtasının hizalanması gerçekten dikkatimi çekti. O anda, küçük kamera ekranıma bakarken, onun aslında 'bulutlarda yürüdüğünü' bile fark etmemiştim."

Yine de, Brouillet'in bu fotoğrafın sosyal medyada neden bu kadar çok dikkat çektiğini tam olarak anlaması birkaç gününü aldı. "İlk olarak, neredeyse gerçek dışı görünüyor, bu da fotoğrafı gören herkesin dikkatini çekiyor," diyor.

25 Temmuz'da Park Yangını, California'nın Butte County bölgesindeki Cohasset topluluğunda sürerken bir hayvan kaçıyor. Noah Berger—AP

Yaklaşan alevlerden kaçış

Fotoğrafçı Noah Berger, yıllardır Kaliforniya’daki yangınları belgeleyerek bu alanda büyük bir deneyim kazandı. 25 Temmuz’da, Kaliforniya tarihindeki en büyük ikinci yangın olan ve 429.000 dönümden fazla alanı kül eden Park Yangını’nı görüntüledi. Berger, yangının Chico yakınlarındaki bir dağ topluluğuna hızla ilerlediği sırada bir tilkinin alevlerden kaçışını fotoğrafladı. Rüzgar ve kuru bitki örtüsü yangını körüklerken, duman sütunu tehlikeli şekilde dönmeye başladı. Berger, insan tahliyelerini belgelemek için oradayken, tilkinin hızla koştuğu anı yakaladı. "Birçok kişi tilkinin alevlerin içinden geçtiğini düşündü, ancak çimenler karşı caddeden gelen alevlerin turuncuya boyadığı ışıkla yansıyordu," dedi. Kısa süre sonra Berger, yoğun alevlerin ortasında bir otoparkta yaklaşık 30 dakika boyunca siper almak zorunda kaldı.

Filistinliler, 14 Haziran'da İsrail saldırısının Gaza'daki Deir el-Belah'ta bulunan Abu Aisha ailesinin evini vurmasının ardından moloz ve tozdan çıkıyor. Ali Jadallah—Anadolu Ajansı/Getty Images

'Hayat belirtilerinin umutsuz arayışı'

14 Haziran’da, Anadolu Ajansı’nın Gazze merkezli fotoğrafçısı Ali Jadallah, Gazze Şeridi’nin orta kesimindeki Deyr el-Belah kentinde bir patlama sesi duydu. İsrail saldırısının ardından Abu Aisha ailesinin evine yapılan saldırının enkazına ambulanslar ve sivil savunma ekiplerinden önce ulaştı. Bu sırada, sivillerin birbirine yardım ederek enkazdan çıktığı bu anı fotoğrafladı. Jadallah o anları, "Olaydan sadece dakikalar sonra bu fotoğrafı çekmek hiç kolay olmadı," diyerek anlatıyor. "Hava yoğun dumanla kaplıydı, insanlar panik halindeydi ve her yerden çığlıklar yükseliyordu."

Bir yılı aşkın süredir devam eden savaşa rağmen, Jadallah için bu tür sahneleri belgelemek hâlâ sarsıcı. "Böylesine bir yıkıma tanıklık etmeye asla alışamadım ve sanırım asla alışamayacağım. Ölüm, yıkım ve kan görüntüsünü kabullenmek mümkün değil," diyor. "Bu, ailemin evinin bombalandığı ve onların hayatını kaybettiği ana beni geri götüren bir his. Bu anı, tanık olduğum her benzer olayda yeniden yaşıyorum. Bu, kaçamayacağım bir acı ve başkalarının da aynı ıstırabı yaşadığını görmek bunu daha da kötü hale getiriyor."

Tüm bunlara rağmen Jadallah, Gazze halkının hikâyesini belgelemeye devam ediyor.

Kansas City Chiefs sıkı uç oyuncusu Travis Kelce, 11 Şubat'ta Las Vegas'ta San Francisco 49ers ile Kansas City Chiefs arasındaki NFL Super Bowl 58 LVIII futbol maçında Taylor Swift ile kutlama yapıyor. Charles Baus—CSM/Shutterstock

'Sahada neler oldu'

Kansas City Chiefs ile San Francisco 49ers arasındaki Super Bowl LVIII gecesi, televizyonlarını izleyen iki grup taraftar vardı. En sevdikleri futbol takımını destekleyenler ve diğer tarafta, tribünlerde onu bir anlığına görmeyi uman şarkıcı-söz yazarı Taylor Swift'in destekçileri.

Fotoğrafçı Charles Baus daha önce üç Super Bowl daha fotoğraflamıştı, bu yüzden her zamanki gibi asıl amacı sahadaki aksiyonu yakalamaktı, ancak gözü aynı zamanda Swift ile Kansas City Chiefs sıkı uç oyuncusu Travis Kelce arasındaki ilişkinin viral hikayesinin üzerindeydi.

Baus, "Maç sırasında Taylor Swift'i lüks süitinde görmüştüm ve Chiefs Super Bowl'u kazanırsa sonunda kenara geleceğini düşünmüştüm," diyor. "Maç için fotoğraf pozisyonum üst güvertede olacağından, uzun 600 mm lensimle hazırlıklı geldim. Bu, sahada ne olursa olsun iyi çekimler yapmama yetecek kadar yakınlaşmamı sağlayacaktı."

Maçın sonundaki kaosun içinde, her takımın heyecanını ve üzüntüsünü yakalarken, aynı zamanda Swift'in sahaya doğru yol alışını da izliyordu. "Sahada yüzlerce insan vardı ve herkesin arasından geçerek sonunda Travis'le tanıştığı yere kadar onu takip etmeyi başardım," diyor. Sonra, bu özlü görüntüyü yakalayabildi - bir Super Bowl galibiyetinden sonra oyuncuların partnerleri arasında olağan bir kutlama, ancak futbol hayranlarının çok ötesine ulaşan bir şey.